"Digitalt overblik hos FM giver butikschefen tid til kunderne i Coop´s butikker"

921A2686

Med en omsætning på 45 mia. kr. og 40.000 medarbejdere er Coop en af Danmarks største virksomheder. Med 1200 butikker, fordelt på Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma, er Coop også en af de mest komplekse at stå med FM ansvaret for. 

Flemming Poulsen har været head of Facilities Management med ansvar for Coop Ejendomme siden 2014. Han har i 25 år haft forskellige positioner i Coop inden for andre områder og kender dermed alle hjørner af den forretning som FM skal være en del af.

Siden 2014 er alle FM og Real Estate aktiviteter samlet i en fælles strategi, der både har leveret lavere drifts omkostninger, skabt bedre rammer for kæderne, og gjort det nemmere for de butiksansvarlige at varetage deres primære arbejdsopgaver - kunderne.
Coop var i 2014 nået til et vadested, og overvejede at outsource FM aktiviteterne helt eller delvist. Det endte dog med, at man beholdt hele ansvaret selv, og løser opgaverne gennem 300 leverandører. ”Vi udfører ikke praktiske opgaver selv – vi ejer ikke en skruetrækker. Beslutningen skal ikke forstås sådan, at vi har noget imod outsourcing, men vores analyser viste, at vi bedre selv kunne skabe den FM organisation, der passede til vores udfordringer og butikkernes behov. Det er ikke den nemmeste løsning, men den der bedst understøtter vores forretning”, siger Flemming Poulsen.

Til at sikre integration mellem forskellige fagområder og Coops overordnede mål udarbejder organisationen for hvert niveau en såkaldt ”PD matrix” (Lean værktøj), der viser sammenhængen mellem en funktions målsætninger og nærmeste chefs målsætninger. Denne matrix tilgang er gennemført fra direktionsniveau og ned til hele ledergruppen, så det sikres, at der er en klar sammenhæng mellem de forskellige niveauers opgaver, mål og succeskriterier.

DFM netværk har nomineret Coop Ejendomme til Driftsherreprisen 2017 for bl.a.:

- Coop har strategisk valgt at bevare in-sourcing af hele FM området med fokus på optimering af alle dele i FM forretningen, herunder helpdesk (service center), styrket brug af stamdata og øgede energibesparelser.

- Coop Ejendomme understøtter en yderst kompleks portefølje med 1200 lokationer i Danmark, 40.000 medarbejdere og 300 leverandører. Tiltagene i FM giver driftsbesparelser, understøtter kerneforretningen, øger konkurrenceevnen og støtter samtidig op om Coops brand.

- Til at understøtte og rådgive på FM området har Coop valgt at samarbejde med en række udvalgte små og store leverandører i ind- og udland med speciale i de enkelte fagområder.