Faglig viden
tablet-menu
Faglig viden
mobile-menu

Søg artikler

Søgning på forfatter: Svend Bie
26 artikler

DFM-netværk har netop offentliggjort hvidbogen ”Facility Management som digital forandringsagent”. Dermed har vi nået den første milepæl i den digitaliseringsstrategi, som foreningen besluttede i starten af 2017. Digitaliseringsudvalget har holdt månedlige møder og har haft et tæt samarbejde med de seks eksperter, der har hjulpet med at skrive hvidbogen, og er helt parat til gå videre med digitaliseringsprojektet
3. december 2018
Midt i august sendte Bygningsstyrelsen første bølge af statslige FM-opgaver i udbud. Næste etaper følger i 2020 og 2022 og derefter vil alle statslige FM-opgaver være udliciteret – formentligt i udbud med én leverandør til alle opgaver på de enkelte udbud på samme måde som vi allerede kender det fra Forsvaret og Politiet.
6. september 2018
Midt i august sendte Bygningsstyrelsen første bølge
af statslige FM-opgaver i udbud. Næste etaper følger i
2020 og 2022 og derefter vil alle statslige FM-opgaver
være udliciteret – formentligt i udbud med én leverandør
til alle opgaver på de enkelte udbud på samme måde
som vi allerede kender det fra Forsvaret og Politiet.
1. august 2018
Hvis du som FM-er synes, at dit job både er under forandring,
besværligt og heldigvis også dejligt fuldt af
muligheder, så er du ikke alene. Den udvikling vi oplever
i FM branchen, oplever man tilsvarende i de øvrige
supportfunktioner som HR og Finans.
31. maj 2018
Der er meget stor forskel på, hvor FM-organisationerne ligger på modenhedstrappen, men de fleste forventer at rykke sig væsentligt i løbet af de næste tre år.
19. april 2018
FM-systemerne har vind i sejlene. Der udvikles globalt nye systemer og de anerkendte systemer bliver bredere, mere fleksible og bedre i stand til at fokusere på de aktiviteter, der er mest forretningskritiske og værdiskabende for den enkelte virksomhed. Lidt provokerende kan man sige, at du kan kun undvære et FM-system, hvis du evner selv at bygge dit eget.
28. februar 2018
Outsourcing, insourcing eller ”right-sourcing”? Hvordan opnår udbyder og indkøbere service kontrakter, der år efter år kan gøre begge parter til vindere?

Der findes ingen facitliste for, om en organisation skal udlicitere eller løse opgaven selv. Det kommer an på hele virksomhedens situation og udviklingsperspektiv, og dermed er det en fundamental strategisk ledelsesopgave at analysere hvilke opgaver, der mest optimalt kan løses af virksomheden selv, og hvilke der bør kunne løses bedre gennem outsourcing.

Når virksomheden har truffet det strategiske valg at udlicitere, så skal den rigtige leverandør findes og det rigtige samarbejdsgrundlag skal formuleres. I det følgende beskrives 8 principper, som bør være afklarede hos både leverandør og indkøber, når kontrakten skal skrives og det gode forhold mellem leverandør og indkøber skal startes op.
12. oktober 2017
At finde den rigtige balance mellem de opgaver, man selv varetager, og de opgaver, som man udliciterer, er en stadig vigtigere funktion for de FM ansvarlige. Derfor er det også en overordentlig interessant rapport, som VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – netop har udgivet.
5. september 2017
1 ... 3   

                     

                     

 

Annoncer